tel. Wrocław: 71 723 40 99      tel. Warszawa: 22 201 23 95   biuro@kmpgroup.pl

Co to jest Responsive Web Desing (RWD)?


Ostatnio coraz częściej w mediach słyszymy o tzw. elastycznym projektowaniu stron internetowych, inaczej Responsive Web Design. Po raz pierwszy termin ten został użyty 
25 maja 2010 roku w artykule Ethana Marcotte, który przedstawił koncepcję RWD. Czym tak naprawdę jest Responsive Web Design? Najprościej mówiąc jest to sposób projektowania strony internetowej, który pozwoli wyświetlać ją na większości urządzeń mobilnych
w różnych rozdzielczościach ekranu, z zachowaniem funkcjonalności i intuicyjności w nawigacji. Strony zaprojektowane z założeniem RWD są czytelne, intuicyjne i łatwe w obsłudze na tabletach, smartfonach, monitorach o małych i dużych rozdzielczościach ekranu.

Dlaczego projektowanie w oparciu o RWD jest ważne?


W oparciu o najnowsze badania każdy człowiek na świecie ma co najmniej jednego smartfona lub inne urządzenie mobilne, a ⅓ z nich regularnie korzysta z tych urządzeń do przeglądania Internetu. Natomiast większość stron internetowych nie jest dostosowanych do rozdzielczości ekranów smarfonów czy tabletów. W związku z tym pojawia się problem z ich przeglądaniem, który skutkuje utratą potencjalnych klientów. Standardowa strona internetowa przystosowana do typowej rozdzielczości 1024×768 px na urządzeniach mobilnych zmniejszana jest zazwyczaj kilkunastokrotnie, najczęściej nie widać również całego layoutu lecz część strony. W związku z tym użytkownik smartfona bądź innego urządzenia mobilnego musi powiększać elementy oraz nawigować prawo – lewo, co przysparza mu wielu problemów 
i nie jest intuicyjne – wręcz frustrujące.

Niekoniecznie jednak projektowanie RWD sprawdzi się we wszystkich projektach…

Kiedy RWD, a kiedy dedykowana strona mobilna?


Przed wybraniem jeden z dwóch opcji należy rozważyć kilka czynników:

  • Dokonaj analizy, jaki procent użytkowników Twojej strony korzysta z urządzeń mobilnych oraz jaka jest tendencja ich przyrostu. Jeżeli procent użytkowników korzystających z Twojej strony za pomocą urządzeń mobilnych jest znaczny i ma tendencję do wzrostu, to jak najbardziej powinieneś zaprojektować stronę
    w oparciu o RWD. W przypadku, gdy ilość użytkowników jest niewielka, nie wiemy, czy za rok lub dwa sytuacja ta nie zmieni się całkowicie, dlatego warto zastanowić się nad RWD już teraz.

  • Zastanów się czy Twój serwis jest ukierunkowany pod konkretną grupę użytkowników, a więc posiada elementy oraz dane, które będą dostarczane w dużej ilości do użytkowników urządzeń mobilnych. Czy może dane te są uniwersalne i mogą być dostarczane za pomocą tradycyjnych przeglądarek i wyświetlane na ekranach zwykłych komputerów?

  • Twoja strona może być jedną z tych wysoko funkcjonalnych i skomplikowanych, dla której wdrożenie RWD może okazać się niemożliwe lub bardzo kosztowne.

Jeżeli zdecydujesz się na rozwiązanie RWD możesz być pewny, że w perspektywie dłuższego okresu koszty poniesione na jego wdrożenie zwrócą się z nawiązką.

Przykłady strony z RWD

 

http://www.sasquatchfestival.com/

Mobile (320×480)

Small tablet landscape (800×600)

http://www.studiopress.com/

Mobile (320×480)

Small tablet landscape (800×600)

Zalety i wady


Rozwiązanie RWD nie zawsze musi być rozwiązaniem idealnym, poniżej przedstawiam zalety oraz wady, które niesie za sobą projektowanie strony w RWD:

ZALETY:

  • automatyczne dostosowywanie strony do różnych urządzeń

  • promocja wizerunku marki na wszystkich dostępnych urządzeniach mobilnych

  • proste wdrażanie i uaktualnianie strony

  • mniejsze wykorzystanie zasobów serwera

  • dostęp do danych analitycznych z wszystkich źródeł w jednym miejscu

  • brak powielania treści

  • optymalizacja wyszukiwarek

  • niższe koszty utrzymania w długim okresie

WADY:

  • dłuższy czas wdrażania

  • starsze przeglądarki mogą nie obsługiwać niektórych rozwiązań

  • zwiększony czas testowania

  • potrzeba kompetentnego zespołu, który dostarczy produkt w pełni funkcjonalny pod względem RWD

Podsumowując…

Nadążając za trendami na rynku powinniśmy niewątpliwie zwrócić uwagę na temat Responsive Web Design.
Z pewnością taki sposób zaprojektowania strony internetowej przyniesie firmie dużo korzyści w przyszłości. Dlatego też, jeśli Twoja firma jest zdecydowana zaistnieć wśród użytkowników urządzeń mobilnych, musi pamiętać o RWD. Rezygnując z tego typu rozwiązania, automatycznie odcinamy się od dużej grupy użytkowników i nie dajemy im szans na zapoznanie się z ofertą naszej firmy. To z kolei może spowodować spadek potencjalnej liczby klientów, tym bardziej, że według badań firmy Gartner, do 2015 roku urządzenia mobilne będą stanowić ok. 50% sprzedaży wszystkich urządzeń typu laptop.
Jak widać przyszłość należy do urządzeń mobilnych…

Informacje o autorze

waclaw.stobierski

Dodaj komentarz